Arkkitehtuuri ja kestävä rakentaminen​

Kun haluat kehittää rakennusalan myyntiä, ota käyttöön markkinoiden tehokkain työkalu.

Arkkitehtuurissa yhä tärkeitä kauneus, kestävyys ja käytettävyys

Arkkitehtuuri on ikuista käyttötaidetta, johon liitettiin jo ennen ajanlaskumme alkua kolme määrettä: kauneus, kestävyys ja käytettävyys.
Arkkitehtuurin mittakaava on ihminen, koska rakennukset tehdään ihmisille. Suunnittelun keskiössä ovat ihmisen hyvinvointi ja tarpeet. Onnistuneessa rakennuksessa ihminen voi hyvin.

Turvallisella, terveellä, kauniilla ja viihtyisällä ympäristöllä on vaikutusta. Rakennettu ympäristö ja kaupunkitila edistävät ihmisten välistä kanssakäymistä ja tarjoavat puitteet kohtaamisiin. Visuaalisuuden kasvaessa paikoilla on yhä enemmän merkitystä. Ne ovat oman identiteetin jatke, mikä muun muassa näkyy sosiaalisessa mediassa julkaistavissa kuvissa.

Kohti kestävää rakentamista

Hyvin suunniteltu rakennus kestää aikaa ja sen elinkaari on yli sata vuotta. Tilanne on toinen kuin esimerkiksi 70-luvulla, jolloin vallalla oli ajattelua, että rakennus voidaan korvata myöhemmin ja sen käyttöiäksi laskettiin 50 vuotta. Tarpeen mukaan muunneltavissa olevalle rakennukselle löytyy uutta käyttöä, mikä tukee kestävää rakentamista. Rakenteet ja tilaratkaisut ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Rakennuksen materiaaleilla on vaikutusta rakentamisen hiilijalanjäljen hillitsemiseksi. Puurakentaminen on tulevaisuutta ja sen rinnalla nousussa on hybridirakentaminen.

Hyvällä ja kiinnostavalla arkkitehtuurilla ja niihin liittyvillä ulkotiloilla on mahdollista lisätä alueen vetovoimaisuutta. Kestävä ja laadukas elinympäristö varmistetaan kuntien kaavoitus- ja lupajärjestelmällä. Parhaillaan käynnissä olevan maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksen tavoitteena on muun muassa rakentamisen laadun parantaminen ja hiilineutraali yhteiskunta.

Tee rakennusalan myyntiä ennennäkemättömällä tarkkuudella

Vanhoille rakennuksille uusi elämä

Suomi on modernin arkkitehtuurin maa, jossa 71 prosenttia rakennuksista on tehty vuoden 1960 jälkeen. Onkin tärkeä miettiä, mitä näille rakennuksille tehdään ja miten ne peruskorjataan. Vanhojen rakennusten purkaminen ei voi olla yleinen tie, vaan niille tulisi löytää uusia korjaustapoja ja tarpeen mukaan uutta käyttöä. Rakennukset tulisi korjata myös kiinnostavalla tavalla, että ne miellyttävät ihmisiä

Tämä koskettaa muun muassa lähiöitä. Maailman muuttuessa ihmiset viettävät yhä enemmän aikaa kotioloissa ja lähiympäristössä. Hybridikokonaisuudessa yhdistyvät muun muassa asuminen, työnteko ja palvelut. Uudistuvassa lähiössä voi olla tarjolla tätä kaikkea. Niissä on paljon samaa kuin oli aikoinaan maaseudun pihapiireissä.

Muuntojoustavat tilat tulevaisuudenkin tarpeisiin

Uudet koulut ovat oppimisympäristöjä, joiden tilat ovat joustavasti muunneltavissa. Tiloja suunniteltaessa avainasemassa ovat käyttäjälähtöisyys ja toimivuus sekä turvallisuus, ekologisuus, energiatehokkuus ja esteettisyys. Muuntojoustavissa rakennuksissa tila- että kalusteratkaisut taipuvat moneen käyttöön. Tiloja voidaan jakaa ja yhdistää esimerkiksi siirtoseinillä, verhoilla ja kalusteilla. Myös tekniset ratkaisut joustavat muutoksien mukana.

Oikeanlainen opiskeluympäristö herättää käyttäjissään innostusta ja edistää muun muassa yhteisöllisyyttä. Hyvällä akustiikalla on iso merkitys niin oppimisen kuin viihtymisen kannalta. Muuntojoustavuus parantaa tilojen tehokasta käyttöä. Uudet koulut ovat tänä päivänä usein monitoimitaloja, palvelukeskuksia, joilla on paljon myös kouluajan ulkopuolista käyttöä, esimerkiksi harrastustoimintaa.

Joustavuutta ja avoimuutta on myös monitilatoimistoissa. Niissä työtilat on järjestetty työtehtävien mukaan, joten työntekijät eivät ole sidottuja tiettyyn työpisteeseen. Erilaisia työtiloja ovat esimerkiksi avotila, kokoustila, vetäytymistila ja taukotila.

ByggSMART 2020

Arkkitehtuuri aiheena ByggSMART-verkkomessuilla

Arkkitehtuuri oli aiheena ByggSMART 2020
verkkomessuilla. Katso taltioidut puheen­vuorot tästä.

Avauspuheenvuoro

Sampsa Seppälä, RPT Byggfakta Oy

Vieserin yritystarina kodin ja asumisen trendien kautta - Kotimaiset ja korkealaatuiset lattiakaivon designkannet

Annika Jyllilä-Vertigans, Vieser Oy ja Mikko Manninen, Vieser living​

Arkkitehtiliiton (SAFA) puheenjohtajan puheenvuoro

Henna Helander, Arkkitehtiliitto (SAFA)

Graafinen Betoni – kestävä ja vaikuttava julkisivu

Linda Hirvonen, Graphic Concrete Oy

Kun haluat kehittää rakennusalan myyntiä, ota käyttöön markkinoiden tehokkain työkalu

SMARTista löydät kaikkein otollisimmat myynti­mahdollisuudet

Pohjoismaiden suurin rakennusalan tietopalvelu kattaa kaikki merkittävät suomalaiset rakennushankkeet ja toimijat.

Markkinoiden älykkäin ja käyttäjäystävällisin tietopalvelu

Hyvin suunniteltu työkalu on ilo käyttää. SMART tehostaa ja nopeuttaa jokapäiväistä työntekoasi.

Markkinoiden monipuolisin työkalu myynnin tueksi

Materiaali­­tiedot​​

Materiaalitiedoilla voit kartoittaa, missä hankkeissa tarvitaan juuri sinun tarjoamiasi tuotteita.

Epävarmuuden arviointi​​

Saat arvion rakennus­hankkeiden tilasta, niin että voit asettaa tavoitteesi tärkeys­järjestykseen.​

Kalenteri­­moduuli​

Voit synkronoida tieto­kannassa olevat tehtävät Outlook- ja Notes-kalenterin kanssa.

Postitus­moduuli

Tiedota nopeasti palveluistasi ja tuotteistasi, kun kyseessä on tärkeä rakennushanke.

Tapahtuma­moduuli

Tapahtuma­moduulilla saat mainokset, uutiskirjeet jne nopeasti oikealle kontaktille.

Asiakirja­hallinta

Asiakirja­hallinnan avulla säilytät kaikki hanketta, yhtiötä ja yhteyshenkilöä koskevat asiakirjat.

Nimi- ja numero­moduuli

Voit tarkastella kaikkien SMART-tietopalvelussa olevien yritysten yhteystietoja.

Tarjous­moduuli

Tarjousmoduulin avulla myyntihenkilöstön työvaiheet tarkentuvat.

Tuote­moduuli

Tarkista, mitkä asiakkaat ja hankkeet tarvitsevat tuotteitasi.

Tilasto­moduuli

Mihin suuntaan markkinat kehittyvät? Seuraa valitsemissasi hankkeissa tapahtuvaa kehitystä.

Sijoittumis­raportti

Miten yrityksesi sijoittuu? Ovatko kumppanit oikeat?

Oma tietokanta

Omaan tietokantaan voidaan lisätä tietoja mm. vastuu­henkilöstä ja hankkeista.

Näin pääset alkuun

1. Tutustu palveluun ennen ostopäätöstä

Maksuttomassa esittelyssä kuulet millaisia tietoja sinun liiketoimintasi avuksi löytyy. Pääset yhdessä esittelijämme kanssa maksutta tutustumaan Smartin ominaisuuksiin.

2. Maksa vain siitä mitä tarvitset

Avaamme sinulle yksilöllisen näkymän SMART-dataan, jonka avulla saat juuri niitä tietoja kuin tarvitset. Näin et myöskään maksa turhasta.

3. Koulutamme tiimisi

Pääset käyntiin nopeasti osaavien kouluttajiemme avulla. Opastamme käyttäjiä aina tarvittaessa, jotta työnteko on tehokasta.