Markkinointi rakennusalalla
Rakennusala on hyvin herkkä suhdannevaihteluille. Esimerkiksi talouden tilanteen muutokset heijastuvat sekä julkiseen rakentamiseen että yksittäisten ihmisten halukkuuteen rakentaa, remontoida tai rakennuttaa taloja. Myös vuodenaikojen vaihtelulla on oma vaikutuksensa töiden määrään. Kesä on sesonkiaikaa, kun taas talvella voi olla haastavaa saada tarpeeksi urakoita. Näin ollen rakennusfirman markkinointi on erityisen tärkeää, ja sitä pitää voida kohdentaa oikeille ihmisille oikeaan aikaan.
Yleensä pienyrityksissä, sekä käytännön ruumiilliseen työhön perustuvissa yrityksissä, kuten rakennusalalla, tietoisia suunnitelmia markkinoinnin hoitamiseen ja toteuttamiseen laaditaan melko harvoin. Muiden yrityksien tapaan, myös rakennusfirman markkinointi vaatii selvät toimintamallit sekä kanavat oikeiden henkilöiden tai ryhmien saavuttamiseksi.
Brändin muodostuminen asiakkaan mielessä saa alkunsa jo ensimmäisestä yhteydenotosta, tapahtuu se sitten sähköpostilla, puhelimitse, kirjeitse tai henkilökohtaisesti. Näin ollen hyvän ensivaikutelman luominen asiakkaalle on erityisen tärkeää, ja siihen voi vaikuttaa muun muassa laadukkaan markkinoinnin avulla.
Markkinoinnin kohdentaminen
Rakennusalalla markkinoinnin kohdentaminen on suotavaa toteuttaa siten, että se tavoittaa uudisrakentamista tai peruskorjaamista suorittavat tai suunnittelevat yksityishenkilöt ja yritykset, sekä julkishallinnon uudisrakentamisesta ja korjausrakentamisesta ja niihin liittyvistä hankinnoista päättävät henkilöt. Yksityisten ja yritysasiakkaiden tarpeet ovat myös erilaisia ja heidät pitääkin markkinoinnissa huomioida erikseen.
Kilpailu on rakennusalalla kovaa, ja yrittäjän on tärkeää tuntea omat kilpailijansa voidakseen toimia mahdollisimman tehokkaasti. Tavoitteena olisi hyvä olla muista markkinoilla toimivista, saman alan yrityksistä erottuminen. Jos yrittäjä pystyy analysoimaan kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia, sekä vertaamaan niitä omiinsa, on hyvät edellytykset erottua kilpailijoista omaksi edukseen. Kilpailijoina voidaan rakennusalalla pitää muita saman alan yrityksiä sekä tahoja, jotka valmistavat vastaavaa tuotetta.
Suoramarkkinointi-palvelumme
RPT SMART -hanketietokanta tuo hyvin paljon etuja markkinointiin. Maksimaalisen tehon markkinointiviestinnälle saa, kun panostaa markkinoinnin kohdentamiseen siten, että se ohjautuu juuri oikealle kohderyhmälle. Suoramarkkinointi-palveluidemme avulla tavoitat sujuvasti ja kustannustehokkaasti rakennusalan päättäjät, ja samalla säästät omia työresursseja. Ohjelman käyttö on monipuolista ja käyttäjäkokemukset osoittavat, että sillä on paljon positiivista vaikutusta yrityksen myyntiin.
SMS-mobiiliviestit
Mobiilimarkkinointi on tehokas markkinointikanava, joka on myös helposti kohdennettavissa. Tekstiviestillä tavoittaa kätevästi kohderyhmän haluamanaan aikana, ja riippumatta asiakkaan sijainnista. Tekstiviestimarkkinoinnin avulla on mahdollista tiedottaa tai markkinoida nopeallakin aikataululla potentiaaliselle asiakas- tai kontaktiryhmälle.
Nykyään jokaisella on puhelin, jota yleisesti ottaen myös vilkaistaan pitkin päivää. Tekstiviestiin reagoidaan yleensä nopeammin, kuin esimerkiksi sähköpostiviestiin. Mobiilimarkkinointi näin ollen mahdollistaa reaaliaikaisen näkyvyyden. Ohjelmistomme avulla lähetät asiakkaille tekstiviestitse tehokkaasti esimerkiksi tutkimukset ja kyselyt, tiedotteet, mobiilimarkkinoinnin, muistutukset sekä sisäistä viestintää.
Sähköpostisuora
Sähköpostisuoraksi kutsutaan sähköistä suorapostitusta, joka toimitetaan suoraan esimerkiksi tietyn kohderyhmän sähköpostiin. Sähköpostitse markkinoiminen on hyvin kustannustehokas ratkaisu, johon asiakkaat reagoivat nopeammin, kuin esimerkiksi tavalliseen suoramarkkinointikirjeeseen.
Sähköpostisuora on helppo kohdentaa oikealle kohderyhmälle. Tarkka kohderyhmäpoiminta mahdollistaa viestin sisällön muokkaamisen suoraan sen perusteella, mikä on rakennustyyppi tai päättäjäryhmä. Sähköpostisuoran avulla on mahdollista pitää kohderyhmään yhteyttä säännöllisesti ja lisätä samalla asiakasuskollisuutta. Tasaisin väliajoin lähetettävät ja hyvin toteutetut sähköpostiviestit parantavat myös yrityskuvaa.
Lue miten voit tavoittaa rakennualan päättäjiä sähköpostin avulla.
Projektipostitus
Projektipostituksella, eli paperisella suorakirjeellä markkinoiminen on rakennusalalla tehokas tapa markkinoida. Tätä vaihtoehtoa käytetään usein silloin, kun halutaan lähettää potentiaalisille asiakkaille esimerkiksi esitteitä, luetteloita tai hinnastoja. Myös tuoteuutuuksia ja lanseerausta koskevia kampanjakirjeitä tai tiedotteita valikoiduille rakennusalan toimijoille voidaan toteuttaa kätevästi projektipostituksen avulla.